Uczymy się radzić ze złością i agresją

Utworzono: 11-04-2012

Zajęcia z dziećmi mają na celu opanowanie i przezwyciężenie wściekłości oraz agresji. Podczas zabaw dzieci zdobywają różnorodne doświadczenia ze sobą samym, a także z innymi ludźmi. Zabawy oraz ćwiczenia interakcyjne są łatwe i dlatego dzieci chętnie w nich uczestniczą. Podczas zajęć dzieci mogą wyładować złość, agresję ujawnić swoje uczucia oraz potrzeby bez ryzyka o konsekwencje.

Gry i zabawy umożliwiają wielorakie związki pomiędzy uczniami szczególnie na płaszczyźnie emocjonalnej.
Istotne z punktu pedagogicznego i wychowawczego jest to, że dzieci bawiąc się mogą pokonać zakorzenione wzorce zachowań i przećwiczyć umiejętności, które ułatwią im życie w społeczeństwie.

Celem zabawy jest:

  • ruch,
  • dynamika,
  • możliwość odreagowania złości,
  • rozwijanie fantazji,
  • odprężenie,
  • zabawa, śmiech i radość.

Gry zespołowe pełnią funkcję wentylów, co sprzyja odreagowaniu napięcia.

Ćwiczenia i zabawy spełniają określone funkcje, między innymi tj.:

  • wzrost zaufania do uczestników zabawy,
  • możliwość grania różnych ról,
  • uwrażliwienie młodego człowieka na potrzeby i uczucia innych,
  • wyrażanie złości i wrogości,

Zabawy i gry interakcyjne pełnia funkcję w wyrównywaniu deficytów w nauce.

 

Ćwiczenie I

Agresja na obrazku

Dzieci wyszukują w starych gazetach, czasopismach zdjęcia przedstawiające agresję. Następnie wszyscy przeglądają fotografie, po czym wybierają najbardziej ciekawe i je omawiają. Co w fotografii było szczególnie widoczne, złość, krzykliwy kolor, grymas na twarzy, postawa ciała? Czy w grupie były dzieci, które wybrały podobne fotografie?

 

Ćwiczenie II

Zebrana wściekłość.

Celem zabawy jest wymyślenie jak największej ilości wściekłych wyrazów.
Dwoje wybranych dzieci zbiera wściekłe słowa od pozostałych członków zabawy. Wściekłe słowa są wypisywane na kartce i wrzucane do woreczka następnie dzieci dobierają się w pary i układają wierszyk wściekłości.
Gotowe wiersze czytane są na forum grupy i mogą być uzupełnione rysunkami w formie komiksu.

 

Ćwiczenie III

Wszyscy słuchają mojej komendy.

Jedno dziecko stoi w środku koła, pozostali siedzą bądź stoją. Zabawa polega na tym iż jedno dziecko wymyśla ruchy, gesty, słowa a pozostali je naśladują. Celem zabawy jest odkrywanie nieznanych cech poszczególnych uczestników. Dzieci maja okazje poznać swoich kolegów i koleżanki z innej strony, może będą pomysłowi, śmieszni, poważni albo wysportowani.