Nasze galerie
Kalendarz

Stop agresji i przemocy
Stop agresji i przemocy
Społeczna Językowa Szkoła Podstawowa LTO wraz z nauczycielami i pedagogiem szkolnym mówią zdecydowane NIE dla agresji i przemocy w szkole. W ramach zajęć z pedagogiem szkolnym są prowadzone lekcje profilaktyczne o różnorodnej tematyce:
-
Czym jest przemoc a czym agresja?,
-
Współżycie w grupie,
-
Przestrzeganie zasad,
-
Jak rozwijać empatię?,
-
Nauka kontroli własnych emocji,
-
Asertywne sposoby obrony,
-
Nauka pomagania innym.
AGRESJĄ nazywamy świadome wyrządzenie komuś krzywdy, szkody, straty czy zadanie bólu. Agresją może być również niszczenie rzeczy kolegów a nawet przedmiotów szkolnych. Czasami agresja jest skierowana na nauczyciela bądź innego pracownika szkoły. Jeśli występuje agresja to musi być przemoc.
O przemocy mówimy, kiedy:
-
występuje wrogość, zamiar krzywdy lub zranienia drugiej osoby,
-
osoba poszkodowana jest słabsza od sprawcy,
-
przemoc powtarza się i w efekcie poszkodowany doznaje krzywdy, odczuwa lęk i strach.
Sprawca przemocy często przekonuje wychowawcę, że dokuczanie, dręczenie kogoś lub poniżanie jest normalne, bo np.: „on jest dziwny”, „inny”. Takie zachowanie jest niedopuszczalne.
Zadaniem wychowawcy i rodziców jest jasny komunikat, że przemoc jest czymś złym i że nikt w szkole nie będzie tolerował takiego zachowania. Nie ma wytłumaczenia na użycie przemocy czy agresji.
W szkole najczęściej obserwujemy następujące formy przemocy:
-
Fizyczna – bicie, kopanie, szczypanie, plucie, niszczenie i chowanie rzeczy, zamykanie w pomieszczeniach, wymuszanie pieniędzy;
-
Słowna – przezywanie, wyśmiewanie, grożenie, obgadywanie, plotkowanie, namawianie, ciągłe przedrzeźnianie, ośmieszanie, szydzenie w sieci – za pomoca telefonów komórkowych;
-
Emocjonalną – wykluczenie z grupy, okazywanie wrogości, obraźliwe gesty i miny, manipulowanie klasowymi przyjaźniami, odsuwanie od zabaw, imprez klasowych.
Przemoc stosują zarówno chłopcy jak i dziewczynki. Dziewczęta często manipulują grupą dzieci, odsuwają je od zabaw, izolują od klasy namawiają się przeciwko danej osobie w celu wykluczenia jej z grona.
Dla szkoły ważną rolę stanowią rodzice, którzy znają najlepiej swoje dzieci i widzą niepokojące zmiany w zachowaniu. W razie problemów należ skontaktować się w pierwszej kolejności z wychowawca klasy a jeśli jest potrzeba to z pedagogiem szkolnym. Dziecko, które doznało przemocy musi uzyskać pomoc i zadość uczynienie od sprawcy.
Dzieci doznające ciągłej przemocy mogą być narażone na różnego rodzaju problemy, choroby, miedzy innymi na:
-
depresję,
-
niską samooceną,
-
myśli bądź próby samobójcze,
-
nieśmiałość,
-
słabe wyniki w nauce, wagary,
-
izolacje od grupy.
Dlatego bardzo ważna jest szybka interwencja i pomoc!
JAK REAGOWAĆ NA PRZEMOC I AGRESJE?
1. Mówimy zdecydowane „NIE”, ponieważ przemoc to łamanie praw drugiego człowieka i jest złe.
2. Dziecko zgłasza problem wychowawcy, bądź innemu nauczycielowi.
3. Rozmowa dziecka z rodzicami, że dzieje się coś złego.
4. Wyciąganie konsekwencji dla sprawcy przemocy.
5. Stosowanie wewnątrzszkolnego systemu kar i nagród.
6. Uzyskanie przeprosinom od agresora.
7. Nadzór dorosłych nad sprawcą.
8. Organizowanie lekcji, klasowych dyskusji na temat przemocy.
9. Zorganizowanie bezpieczeństwa dla poszkodowanego podczas zajęć.
10.Wyjasnienie przyczynę agresji i przemocy prze wychowawcę.