Stop agresji i przemocy

Utworzono: 11-01-2016

Społeczna Językowa Szkoła Podstawowa LTO wraz z nauczycielami i pedagogiem szkolnym mówią zdecydowane NIE dla agresji i przemocy w szkole. W ramach zajęć z pedagogiem szkolnym są prowadzone lekcje profilaktyczne o różnorodnej tematyce:

  • Czym jest przemoc a czym agresja
  • Współżycie w grupie
  • Przestrzeganie zasad
  • Jak rozwijać empatię
  • Nauka kontroli własnych emocji
  • Asertywne sposoby obrony
  • Nauka pomagania innym.

AGRESJĄ nazywamy świadome wyrządzenie komuś krzywdy, szkody, straty czy zadanie bólu. Agresją może być również niszczenie rzeczy kolegów a nawet przedmiotów szkolnych. Czasami agresja jest skierowana na nauczyciela bądź innego pracownika szkoły. Jeśli występuje agresja to musi być przemoc.

O przemocy mówimy, kiedy:

  • występuje wrogość, zamiar krzywdy lub zranienia drugiej osoby,
  • osoba poszkodowana jest słabsza od sprawcy,
  • przemoc powtarza się i w efekcie poszkodowany doznaje krzywdy, odczuwa lęk i strach.

Sprawca przemocy często przekonuje wychowawcę, że dokuczanie, dręczenie kogoś lub poniżanie jest normalne, bo np.: „on jest dziwny”, „inny”. Takie zachowanie jest niedopuszczalne.

Zadaniem wychowawcy i rodziców jest jasny komunikat, że przemoc jest czymś złym i że nikt w szkole nie będzie tolerował takiego zachowania. Nie ma wytłumaczenia na użycie przemocy czy agresji.

W szkole najczęściej obserwujemy następujące formy przemocy:

  • Fizyczna – bicie, kopanie, szczypanie, plucie, niszczenie i chowanie rzeczy, zamykanie w pomieszczeniach, wymuszanie pieniędzy;
  • Słowna – przezywanie, wyśmiewanie, grożenie, obgadywanie, plotkowanie, namawianie, ciągłe przedrzeźnianie, ośmieszanie, szydzenie w sieci – za pomocą telefonów komórkowych;
  • Emocjonalna – wykluczenie z grupy, okazywanie wrogości, obraźliwe gesty i miny, manipulowanie klasowymi przyjaźniami, odsuwanie od zabaw, imprez klasowych.

Przemoc stosują zarówno chłopcy jak i dziewczynki. Dziewczęta często manipulują grupą dzieci, odsuwają je od zabaw, izolują od klasy namawiają się przeciwko danej osobie w celu wykluczenia jej z grona.

Dla szkoły ważną rolę stanowią rodzice, którzy znają najlepiej swoje dzieci i widzą niepokojące zmiany w zachowaniu. W razie problemów należ skontaktować się w pierwszej kolejności z wychowawca klasy a jeśli jest potrzeba to z pedagogiem szkolnym. Dziecko, które doznało przemocy musi uzyskać pomoc i zadość uczynienie od sprawcy.

Dzieci doznające ciągłej przemocy mogą być narażone na różnego rodzaju problemy, choroby, miedzy innymi na:

  • depresję,
  • niską samooceną,
  • myśli bądź próby samobójcze,
  • nieśmiałość,
  • słabe wyniki w nauce, wagary,
  • izolacje od grupy.

Dlatego bardzo ważna jest szybka interwencja i pomoc!

JAK REAGOWAĆ NA PRZEMOC I AGRESJĘ?

  1. Mówimy zdecydowane „NIE”, ponieważ przemoc to łamanie praw drugiego człowieka i jest złe.
  2. Dziecko  zgłasza problem wychowawcy, bądź innemu nauczycielowi.
  3. Rozmowa dziecka z rodzicami, że dzieje się coś złego.
  4. Wyciąganie konsekwencji dla sprawcy przemocy.
  5. Stosowanie wewnątrzszkolnego systemu kar i nagród.
  6. Uzyskanie przeprosinom od agresora.
  7. Nadzór dorosłych nad sprawcą.
  8. Organizowanie lekcji, klasowych dyskusji na temat przemocy.
  9. Zorganizowanie bezpieczeństwa dla poszkodowanego podczas zajęć.
  10. Wyjaśnienie przyczyny agresji i przemocy prze wychowawcę.